, 2023/4/21

A különbség a SEO és a SEM között. A SEO és a SEM valójában ugyanannak az éremnek a két oldala, de nagyon különböző tevékenységekből állnak, és a marketing különböző aspektusaihoz kapcsolódnak.

SEO vs SEM

Néha a két kifejezést együtt használják, hogy hasonló tevékenységekre utaljanak, ami zavaró lehet azok számára, akik nem annyira járatosak ebben a világban.

Mi a különbség tehát a keresőoptimalizálás (SEO) és a keresőmarketing (SEM) között? Hogyan kapcsolódik és működik együtt a kettő? Minden digitális marketingszakembernek tisztában kell lennie e két kifejezéssel, és értenie kell jelentőségüket a marketing színtéren.

Mi a SEO és hogyan működik?

A SEO a digitális marketingstratégia kulcsfontosságú része, és némi tudás elengedhetetlen, függetlenül attól, hogy a digitális marketing mely területére specializálódott.

A NetMarketShare azt állítja, hogy 2017-ben a Google a keresési forgalom több mint 79%-át kaparintotta meg világszerte, a többi fő keresőmotor pedig lemaradt, egyenként 7%-kal vagy annál is kevesebbel. Így amikor a SEO keretében a keresőmotorokról beszélünk, a Google áll a középpontban, de nem szabad elfelejtenünk, hogy a többiek, a Bing, a Baidu és a Yahoo még mindig versenyben vannak (de alig).

Az Internet Live Stats azt állítja, hogy naponta több mint 66 000 keresés történik másodpercenként a Google-on. (Megjegyzendő, hogy ez a szám a cikk írásakor készült - ha rákattint a linkre, valószínűleg más számot talál, mivel az adatokat ebből a forrásból valós időben gyűjtik.) Ez rengeteg aktivitás bármelyik vállalkozás számára, amellyel versenyeznie kell, és ez az oka annak, hogy a SEO a digitális marketing olyan fontos (de trükkös) területe, amelyet ismernie kell.

Hogyan működik a SEO

A keresőmotor-optimalizálás (SEO) arra a folyamatra utal, amelynek során a keresőmotorok "feltérképezik" a tartalmat, hogy lássák, mennyire lesz hatékony a forgalom vonzására. A keresőmotorok számos dolgot értékelnek egy weboldalon (például kulcsszavakat, címkéket és linkcímeket), és különböző tényezők alapján rangsorolják azt aszerint, hogy mennyire képes szerves forgalmat vonzani.

Néhány dolog, amit a lánctalpasok keresnek:

Minőségi tartalom: A kiváló minőségű tartalom azt üzeni a keresőmotoroknak, hogy a webhelye és vállalkozása legitim árut vagy szolgáltatást nyújt. Részben a linképítésen és a kulcsszavakon keresztül értékelik Önt.

Felhasználói élmény: Úgy tervezte meg weboldalát, hogy a felhasználók számára súrlódásmentes élményt nyújtson? Gyors és könnyen navigálható? A felhasználók könnyedén elérhetik a végcéljukat (pl.: vásárlás)?

Linkminták: Visszahivatkozik-e tekintélyes oldalakra? Honnan érkeznek a bejövő linkek?

A SEO alapjait bárki megtanulhatja, és beépítheti digitális értékesítési, marketing- és tartalmi stratégiájába. És ha megtanulja, hogyan kell jól csinálni, az garantáltan több forgalmat fog hozni. A részletek elsajátítása azonban némi időt és technikai tudást igényel - a legtöbb esetben érdemes megfontolni egy SEO-szakértő felbérlését, ha valóban konverziókat szeretne elérni a weboldalán.

Azt is figyelembe kell vennie, hogy a Google-nek egy kis időbe telik, amíg felismeri és jutalmazza webhelyét - ha webhelye vadonatúj, valószínűleg egy ideig nem fogja "észrevenni" a Google.

Mi a SEM és hogyan működik?

A keresőmarketing (SEM) a fizetett keresőhirdetés különböző típusait foglalja magában. Ez az a típus, amelyet Google-hirdetésként láthat, és általában egy oldal listájának tetején végzi. Általában ennek köze van a kulcsszavak elhelyezéséhez és használatához, és ez az egyik módja annak, hogy miért igényel némi extra tudást és stratégiát, ha jól csináljuk.

Íme néhány példa a SEM-alapú hirdetési tevékenységekre:

Célzott (fizetett) hirdetési kampányok

Nagyon szelektív kulcsszavakat használó szövegek írása

Annak biztosítása, hogy a hirdetési tevékenységek a kiosztott költségvetésen belül maradjanak.

Kulcsfontosságú teljesítménymutatók, például az átkattintási arány (CTR) és a kattintásonkénti költség (CPC) alkalmazása a jövőbeli hirdetési tevékenységekhez.

Van olyan, hogy rosszul végzett SEM, de ha jól csinálják, akkor a rangsorok élére kerül. Ehhez egy kis időt kell szánnia a hirdetések megtervezésére, hogy azok jól célzottan jelenjenek meg.

A SEM remekül szolgálja a márka ismertségét, mivel ez azt jelenti, hogy minden alkalommal, amikor valaki rákeres, a lista elején leszel. Ez egy nagyszerű módja annak is, hogy célzott forgalmat hozzon a webhelyére. És mivel fizetett hirdetésekkel kapcsolatos, könnyen megértheti a ROI-t közvetlen módon - fizetett hirdetéseket használ, és képes lesz nyomon követni az ezeken megjelenő forgalmat, majd ezen információk alapján kampányokat létrehozni.

A SEM hátránya, hogy igényel némi extra speciális tudást és eszközöket (mint például a Google AdSense). Ha nem járatos ezen a területen, akkor valószínűleg fel kell vennie valakit, aki jelentős szakértelemmel rendelkezik a webmarketing és a hirdetési kampányok terén, hogy kezelje a dolgok ezen részét, és hogy megérje.

Mi a különbség a SEO és a SEM között?

Amikor a SEO és a SEM különbségeiről beszélünk, valójában csak a reklámozás különböző megközelítéseiről van szó.

A SEO-t néha olyan gyűjtőfogalomként használják, amely magában foglalja a SEM-et, de mivel a SEM szigorúan a fizetett hirdetésekre utal, valójában ezek különállóak. A SEM a fizetett hirdetéseken keresztül történő forgalomszerzésről szól, a SEO pedig inkább az organikus (nem fizetett) forgalmi minták megszerzéséről, nyomon követéséről és elemzéséről.

Hogyan egészítik ki egymást a SEO és a SEM?

A SEO és a SEM egyaránt nagymértékben támaszkodik a kulcsszavakra, hogy forgalmat irányítson az üzleti webhelyekre és weboldalakra. Bár az egyes marketingtechnikák eltérőek, mindkettő a forgalomáramlásra és annak marketingtevékenységekhez való viszonyára összpontosít. Az emberek a keresőmotorok segítségével keresnek valamit, amit keresnek, és azt az organikus találatok (SEO) vagy a fizetett találatok (SEM) segítségével találják meg. A legtöbb ember az interneten keres, mielőtt bármit megvásárolna, ezért az erős keresési jelenlét kulcsfontosságú, és a kettő stratégiai kombinációjának használata hosszú távon növelheti a láthatóságát.

A SEO az organikus forgalomra vonatkozik - tehát a nem fizetett vagy ingyenes listázásokra, a SEM pedig a célzott hirdetésekre, amelyekért fizet. Kiegészíthetik egymást, de csak akkor, ha maga a weboldal először SEO-barát, akkor a SEM-nek nagyobb esélye van a sikerre. A SEO a jó SEM alapja, és ha mindkettő megfelelően van beállítva, akkor nagyobb esélye van a jó minőségű forgalomra és a konverziós arányok javítására. Ha már van egy SEO-barát webhelye és a megfelelő kulcsszavakkal megfelelően célzott szponzorált hirdetései, nagyobb esélye van arra, hogy a fizetett keresésekben az első helyen jelenjen meg. De a SEO-nak a helyén kell lenni ahhoz, hogy a Google hiteles webhelyként tekintsen rád..

Ha webhelye az újabb oldalon van, akkor a PPC-kampányát helyezheti előtérbe először, mivel eltarthat egy ideig, amíg a SEO-rangsorok kialakulnak, de ne hagyja figyelmen kívül a SEO-ját e folyamat során. A SEO és a SEM továbbra is változni fog, mivel a nagy keresőmotorok folyamatosan változtatják a rangsorolásra vonatkozó paramétereiket. Emiatt nehéz megjósolni, hogy mi fog történni, de itt van néhány valószínű irány. Az UX (felhasználói élmény) továbbra is egyre fontosabb lesz a SEO szempontjából. Ez egy aktuális trend, amelynek van értelme, mivel a Google a legfelhasználóbarátabb oldalakat szeretné jutalmazni.

A Google gyorsított mobilprojektje (AMP) még nagyobb népszerűségre fog szert tenni. Az AMP a fejlesztők és más iparági szakemberek együttműködése egy olyan hatalmas nyílt forráskódú könyvtár létrehozására, amely a felhasználóknak több lehetőséget kínál a gyors és gördülékeny mobilbarát weboldalak létrehozására. Ez az egyik olyan terület, ahol a lassan töltődő, alacsonyan rangsorolt oldalak halálát fogjuk látni. Az AMP használata óriási növekedést eredményezett a mobilos keresésekben és a nagy kiadványok, például a Washington Post és a Slate forgalmában. A mesterséges intelligencia egyre inkább részt fog venni a SEO-ban és más keresési tevékenységekben, különösen ahogy a dolgok internete egyre inkább előtérbe kerül.

Ez meg fogja változtatni a keresések jellegét, de lehetővé teszi számunkra, hogy célzottabb hirdetéseket hozzunk létre a SEM számára. Minden adatközpontúbbá válik, ezért könnyebb lesz célzott, személyre szabott kampányokat létrehozni. Emiatt azonban a felhasználók egyre inkább aggódni fognak az adatvédelem miatt is. Aki a digitális marketing területén szeretne karriert befutni, annak nem csak azt kell jól értenie, hogyan működik a SEO és a SEM a mai digitális légkörben, hanem azt is figyelnie kell, hogyan fog mindkettő változni, ahogy egyre jobban függünk a technológiától. A digitális marketingkampányokban való részvételük alapos ismerete különösen fontos lesz az elkövetkező évek digitális piacán.