, 2023/4/26

Digitális vagy közösségi média marketingesként képesnek kell lenned nyomon követni és kiszámítani a közösségi média ROI-t (Return on Investment). Ez megmutatja a közösségi kampányok értékét dollárban, euróban vagy jenben, így meg tudod duplázni azokat a taktikákat, amelyek működnek, és el tudod kerülni azokat, amelyek nem.

Hogyan mérjük a közösségi média ROI t

A közösségi média minden marketingstratégia erőteljes része a márkaismertség és a ROI növelésében, és egyre nagyobb jelentőséggel bír, ahogy a megvásárolható posztok és a közösségi kereskedelem valósággá válik. Itt megmutatjuk, hogyan mérheted a ROI-t, és tippeket adunk annak javítására, hogy növelhesd a közösségi média tevékenységeid értékét.

Mi a közösségi média ROI?

Mindenekelőtt határozzuk meg, mi is az a közösségi média ROI. Mint minden, ami a befektetések megtérülésére utal, ez is a közösségi média tevékenységeinek értéke osztva a befektetett összeggel.

A közösségi média ROI kiszámításának képlete a következő:

(megtérülés - befektetés) / befektetés X 100 = a közösségi média ROI.

Ha a ROI értéke több mint 0 százalék, akkor pénzt csinálsz a közösségi média kampányaidból. Bármi, ami ez alatt van, azt jelenti, hogy pénzt veszítesz.

"A marketingesek 34%-a mondta, hogy bizonytalan abban, hogy képes-e mérni a közösségi média marketing erőfeszítései ROI-ját "

Hogyan számítod ki a közösségi média ROI-t?

A ROI kiszámításának módja a szervezet célkitűzéseitől és az általad használt mérőszámoktól függ. Letöltheted a közösségi média kampányok ROI-kalkulátorát, hogy nyomon követhesd céljaidat, költségeidet és megtérülésedet.

Például a márkaismertség a közösségi média prioritása, vagy inkább a leadgyűjtés vagy az értékesítés? A ROI-mérőszámok létrehozásakor vezesse vissza azokat a tevékenységek céljához és célkitűzéséhez, hogy bizonyítani tudja az értéket.

Számos közösségi média célt választhatsz. Ez igazából az alapvető célkitűzésétől függ, ami lehet a következő:

Új követők

Átkattintási arány

Konverziók

Kitöltött leadgeneráló űrlapok

Letöltött fájlok (pl. e-könyv, fehér könyv)

A közösségi média ROI mérését segítő általános mérőszámok a következők:

Elkötelezettség - az egyik leggyakoribb és legértékesebb mérőszám, a közösségi médiában való elkötelezettség megmutatja, hogy az emberek milyen szinten lépnek kapcsolatba az Ön tartalmával és márkájával. Az Altimeter kutatása szerint a tartalomért felelős vezetők több mint egyharmada használja az elkötelezettséget a teljesítmény mérésére szolgáló mérőszámként. Az elkötelezettségi mérőszámok típusai közé tartoznak a kattintások, megosztások, kedvelések és márkaemlítések.

Elérés - Ez a mérőszám arról szól, hogy ki lát téged a közösségi médiában, és ki lép kapcsolatba veled. A közönség méretéről és a megosztásokról szól, azt vizsgálja, hogy a közösségi média tartalmaid milyen messzire jutnak el és mennyire látják őket. Nehezebb mérni, mint az elkötelezettséget, mivel csak azt vizsgálja, hányan látták a posztját, de fontos nyomon követni.

Leadek - A közösségi média szerepet játszik a leadgenerálásban, és fontos tudni, hogy mely csatornákon milyen leadek keletkeznek, és milyen tartalmak vezetnek ezekhez a leadekhez. A ROI érdekében szeretnéd, ha a kampányaidat aktivitással tudnád összekapcsolni, így a leadek számának ismerete hasznos a teljesítmény bemutatásához.

Konverziók - Amikor annyi erőfeszítést teszel a közösségi média tartalmaidba és posztjaidba, fontos tudni, hogy milyen szinten konvertálnak. Ennek legegyszerűbb módja, ha UTM paramétereket használsz a linkeken, így kampányonként és platformonként követheted a kattintásokat.

Hogyan követheted nyomon a közösségi média ROI-ját?

Miután kiválasztottál egy vagy több célt a közösségi médiás tevékenységeidhez, létre kell hoznod egy rendszert a ROI nyomon követésére.

A legegyszerűbb módja ennek, ha célt állítasz be a Google Analyticsben. Ezt a célok és az eseménykövetés beállításával teheted meg. Olvasd el a Google Analytics Célok útmutatóját, hogy megértsd, mi mindennel jár és mit kell tenned.

Ha más mérőszámokat - kedvelések, megosztások és márkaemlítések - szeretnél nyomon követni, használj egy olyan platformot, mint a Buffer vagy az Ahrefs.

Ha még nem ismered a Google Analyticset, nézd meg ezt a videót, hogy lépésről lépésre bemutassuk, hogyan használd.

Megjegyzés: Ne feledd, hogy a Google Analytics 4 felváltotta az Universal Analyticset (amelyet a legtöbb marketinges használ), ezért győződj meg róla, hogy tisztában vagy a változásokkal, hogy figyelembe tudd venni azokat a kampányaidban.

Hogyan lehet pénzértékeket rendelni a ROI meghatározásához?

A következő lépés a közösségi média ROI kiszámításához pénzbeli értékek hozzárendelése. Ennek legjobb módja a múltbeli adatok felhasználása. Így kiszámíthatod az egyes ügyfelek élettartam-értékét (LV). Ha például az átlagos LV értéke 100 dollár, akkor ez azt jelenti, hogy 10-ből 1 emberből, aki megnézi a tartalmadat, vásárlóvá válik. Tehát egy látogató konvertálásának értéke 10 dollár (100 dollár osztva 10-zel).

A pénzbeli értékek kiszámításának másik módja a becslés. Ez nem a legmegbízhatóbb módszer, de ha hiányoznak a historikus adatok. Ez a legjobb kiindulópont. Nézd meg, hogy mennyi az átlagos vásárlás a webhelyeden keresztül, vagy mennyi a PPC-büdzséd a közösségi hirdetések konverzióira, hogy meghatározz egy reális értéket. Ez a fizetett médiabüdzsé előrejelző eszköz segíthet a költségek kiszámításában.

Hogyan számolod ki a közösségi médiaköltségeket vagy befektetéseket?

A közösségi média ROI kiszámításához tudnia kell, hogy mennyit költesz a kampányok létrehozására és végrehajtására. A kiadásokra példák a következők:

Az időd vagy a marketingcsapatod ideje - a kampányok létrehozásához időre és erőfeszítésre van szükség, ezért számolj a közösségi médiára fordított idővel.

Eszközök vagy szoftverek - számolja el az összes olyan szoftvert vagy eszközt, amelyet rendszeresen meg kell vásárolnia és fizetnie kell érte.

Közösségi hirdetési kiadások - ha fizetett közösségi média kampányokat folytat, vegye figyelembe a heti vagy havi költségvetését.

Tartalomkészítés - A közösségi médiához tartalomra van szükség, ezért számolj el a tartalomkészítéshez szükséges pénzzel.

Külső ügynökségek - Szövegírót vagy videótartalom-készítőt veszel igénybe? Vedd figyelembe a befektetést a számításaidban.

Tippek a közösségi média ROI javításához

Nem számít, hogy mennyi a közösségi média átlagos ROI-ja, mindig van hová fejlődnie!

Értsd meg a közönségedet - A ROI és a közösségi média sikerének kulcsa a közönséged megértése. Győződj meg róla, hogy tudod, ki és milyen platformokon lép kapcsolatba veled, így olyan tartalmakat tudsz nyújtani, amelyek lekötnek. Ha még nincs kidolgozva, használd ezt a vásárlói személyiség sablonját, hogy még ma elkészítsd őket!

Légy okos a tartalmaiddal - Nehéz lehet észrevenni a közösségi médiaplatformokon a sok tartalom mellett. A minőségi tartalomról van szó, nem a mennyiségről, ezért szánj időt arra, hogy releváns, izgalmas és szórakoztató tartalmat hozz létre.

Használd a közösségi leadgenerálást - Az Egyesült Államokban a marketingesek arról számoltak be, hogy a Statista közösségi média költségvetési részesedésre vonatkozó adatai szerint a közösségi média a marketingköltségvetésük 15 százalékát teszi ki. Ez a költési szint a közösségi médiát igényli a leadek és ügyfelek generálására. Ezért győződj meg róla, hogy az értékes tartalmi eszközökbe, pl. e-könyvekbe vagy online kalkulátorokba leadgeneráló űrlapokat építettél be az ügyféladatok rögzítése érdekében.

Tesztelés és optimalizálás - Finomítsd és optimalizáld organikus közösségi posztjaidat új képek, kulcsszavak és címszavak használatával. A fizetett médiában próbálj ki új hirdetési típusokat és célcsoportokat, hogy lásd az eredményeket.

A Made online bútor-kiskereskedő például kiterjesztett valósághirdetéseket használt a Facebookon, hogy növelje az eladásokat és a márkaismertséget. A magával ragadó élmény lehetővé tette az iOS-eszközökkel rendelkező emberek számára, hogy 3D-s virtuális bútorokat helyezzenek el otthonukban. A kampány során a vásárlások száma 2,5-szeresére nőtt, a hirdetések felidézése 40%-kal nőtt, a kosárba helyezési arány pedig 3-szorosára emelkedett.

Koncentrálj a közösségi média profiljaidra - Ne feledd, hogy a profilod az első dolog, amit az emberek látnak, amikor az oldaladra lépnek. A te feladatod, hogy jó első benyomást kelts. Nézd meg a képeket és a tartalmakat, amelyeket minden platformon használsz, és optimalizáld az életrajzokat vagy a fejléceket, hogy egy pillanat alatt közvetítsék, mivel foglalkozik a márkád.

Használj influencereket - A közösségi médiában az influencereknek hatalmuk van. A marketingesek számára minden arról szól, hogy olyan influencereket találjanak, akik összhangban vannak a márkájával, és képesek a márka ismertségét és a leadeket növelni. Ha nincs semmilyen kapcsolatod egy influencerrel, nézz utána, hogy milyen kapcsolatokat tudsz kiépíteni. Ez nem csak a B2C márkáknak szól, az influencerek a B2B marketingben is hatékonyak lehetnek, ezért keressen rá, és nézd meg, mi jön elő.

Tartsd szemmel a közösségi médiát és a vásárlói trendeket - a hálózatok nem maradnak évről évre ugyanazok. Ahogy az ügyfelek igényei és viselkedése változik, úgy változik a közösségi médiafogyasztásuk is. Nézd csak meg a Hootsuite Social Trends 2022 című jelentését, hogy lásd a platformok hatékonyságának változását az üzleti célok elérésében 2020 és 2021 között.

Hogyan mérhető a közösségi média ROI

Mindenképpen tartsd szemmel a legújabb közösségi média trendeket, hogy tudd, hova érdemes időt és pénzt fektetni.

Tartsd szem előtt a médiát - Nagyszerű módja annak, hogy a közösségi média kampányodat szélesebb közönség lásd, ha kapcsolatba lépsz a médiával. Sajtóközlemény kiadásával vagy a posztokban való megjelöléssel tájékoztathatja a kiadványokat. Ez segít abban, hogy backlinkeket vagy történeteket kapj a médiától, különösen, ha a kampány a tudatosság terjesztéséről szól, mint például a nonprofit szervezetek esetében. A közösségi média ROI mérőszáma lehet a "médiamérföld".

A közösségi média használata a márkaismertség és a ROI növelésére

Mivel egyre több ügyfél használja a közösségi médiát böngészésre, kapcsolatteremtésre és vásárlásra, a marketingeseknek rendelkezniük kell a közösségi média know-how-val. Tanuld meg az alapokat a DMI Professional Diploma in Social Media Marketing programjával, mint például a közösségi kutatás, a közösségi kereskedelem és a közösségi stratégia. Emellett megismerheted a legnagyobb közösségi médiacsatornák, köztük a Facebook, az Instagram, a LinkedIn, a YouTube és a TikTok minden csínját-bínját.