, 2023/4/25
A CEB Global szerint a fogyasztók 58 százaléka próbált ki olyan új márkát az elmúlt három hónapban, amelyről egy évvel ezelőtt még nem is tudott. És bár egy egész marketingcsapat kell ahhoz, hogy új vásárlókat hozzon be, a termékmarketingeseké az egyik legnagyobb szerep
Mit csinál egy termékmarketinges?
A termékmarketingeseket jellemzően elsősorban a B2B iparágban találjuk, de a B2C iparágakban az utóbbi időben egyre több embert vesznek fel erre a speciális szerepre, mivel a B2B és a B2C marketing legjobb gyakorlatai folyamatosan ütköznek.
A termékmarketingesek általában termékmarketing-szakemberként kezdenek, majd termékmarketing-menedzserként, később vezető marketingmenedzserként, végül pedig termékmarketing- vagy stratégiai igazgatóként lépnek fel. Sok vállalat teljesen kihagyja a szakértői szerepet, és a menedzseri pozícióból indulva, a vállalaton belüli más marketingszerepekből lépteti elő magát. Ebben a blogban elsősorban a termékmarketing-menedzseri szerepre összpontosítunk, mivel ez az egyik leggyakoribb. Nem fogunk a termékmenedzser szerepkörre összpontosítani.
Termékmarketing-menedzserként segítesz a szervezeteknek az új termékekkel kapcsolatos információk közlésében, és megtalálod a legjobb módját annak, hogy a termék üzenetét, márkáját és előnyeit a potenciális vásárlók számára a legjobban bemutathasd. Ön vezeti a marketingcsapatot a termék életciklusán keresztül történő ápolásában, következetes marketingirányítást és jövőképet biztosítva mindvégig. Emellett felügyeled az összes kimenő marketingtevékenységet, és segítesz a biztosítékok, az árképzési stratégia, az értékesítési anyagok és a piacelemzés kidolgozásában, szorosan együttműködve a szervezeten belüli más marketingesekkel, kutatókkal és vezetőkkel.
Termékmarketingesek Segítséget nyújtanak a biztosítékok, az árképzési stratégia, az értékesítési anyagok és a piacelemzés kidolgozásában. Forrás: A marketingszakértők és a marketingszakértők: AMM Group A vállalat méretétől függően a termékmarketingesek a célpiacok azonosításában kutatókkal dolgozhatnak együtt (nagy szervezetek esetében), vagy maguk végezhetik el ezt a kutatást (kisebb szervezetek esetében).
A termékmarketing-menedzserek képzettsége
A termékmarketing-menedzserek általában több évig dolgoznak alacsonyabb szintű marketingpozíciókban, hogy finomítsák kritikai gondolkodásukat és megértsék iparágukat. A legtöbb termékmarketing-menedzser legalább alapdiplomát szerez marketingből, sokan pedig mesterdiplomát is szereznek. A legtöbb mai vállalat előnyben részesíti, ha termékmarketingesei MBA diplomával rendelkeznek, bár a bizonyított tapasztalat a legkritikusabb képesítés.
Mivel a termékmarketing-menedzserek jellemzően mesterdiplomával és többéves marketingtapasztalattal rendelkeznek, a fizetés más marketingszakmákhoz képest igen magas lehet. A Glassdoor szerint a termékmarketing-menedzserek országos átlagfizetése 111 760 dollár, a minimális fizetés 76 ezer dollár körül, a maximális pedig 147 ezer dollár körül van. Ezt a szerepet azonban nehezebb megszerezni, mint más marketing szerepköröket, mivel magasak a belépési akadályok, és a vállalat termékbevételének támogatnia kell a teljes munkaidős pozíciót.
4 nehéz készség, amire a termékmarketingeseknek szükségük van
A termékmarketing nem akárkinek való munka. Vannak speciális készségek, amelyekre szükséged lesz ahhoz, hogy sikeres legyél egy olyan szerepkörben, amely különböző részlegeken átívelve oldja meg az ügyfelek fájdalmas pontjait.
1. Íráskészség: A nagyszerű termékek nem tudnak önmagukban megállni; szükségük van írói képességekkel rendelkező termékmarketingesekre, akik képesek szintetizálni az általuk kínált előnyöket, és hatékonyan kommunikálni ezeket az előnyöket az ügyfél felé. A termékértékesítés nagyban függ a hatékony üzenetközvetítéstől.
2. Prezentációs készségek: Termékmarketing-menedzserként sok időt fogsz tölteni azzal, hogy a marketingstratégiáidat a szervezeten belül más embereknek magyarázod, beleértve a marketinges kollégáidat és a C-suite-ot is. A meggyőző képesség előnyösnek fog bizonyulni egy koalíció megszervezésében, hogy támogassa az Ön álláspontját és elképzeléseit.
3. Marketingkészségek: Nyilvánvalónak tűnhet, de a termékmarketinggel foglalkozó szakembereknek szükségük van a jól csiszolt marketingkészségekre. Ez nem egy belépőszintű állás, és a termékmarketing pozícióra való jelentkezés előtt számos különböző szerepkörben kell tapasztalatot szereznie. A szükséges marketingkészségek közé tartozik többek között a keresletgenerálás, a közösségi média, a digitális marketing, a történetmesélés, az influencer marketing és a projektmenedzsment területén szerzett tudás és tapasztalat.
4. Az üzleti alapok megértése: Az üzleti alapok megértése szükséges készség bárki számára, aki vezetői pozíciót tölt be. Mivel a termékmarketingesek a termékmenedzserekkel és a vezetőkkel együtt fognak dolgozni a termékek bevezetésén (amelyek a bevételt növelik), tisztában kell lenniük a bevételi előrejelzésekkel, az üzleti mérőszámokkal és a pénzügyi tervezéssel. Ez az egyik oka annak, hogy a termékmarketingesek megkülönböztetik magukat a marketingcsapat más pozícióitól.
7 Soft Skills & személyiségjegyek, amelyekre a termékmarketingeseknek szükségük van
A "kemény" készségek mellett a termékmarketingeseknek bizonyos személyiségjegyekkel is rendelkezniük kell ahhoz, hogy sikeresek legyenek. Az egyik ilyen tulajdonság az összpontosítás, a másik a kíváncsiság, a harmadik pedig a tenni akarás és a változtatásra való törekvés.
A sikeres termékmarketingesek egyaránt rendelkeznek jobb és bal agyféltekével. Egyaránt izgatja őket, hogy mi teszi valamit lehetővé és hogyan működik. Képesek meglátni a termék mögötti történetet, és ezt világos üzenetekben tolmácsolni a szélesebb közönség számára.
1. Szenvedély az ügyfélproblémák megoldása iránt: Egy nagyszerű termékmarketingesnek empátiával kell rendelkeznie, és meg kell értenie a vásárlók fájdalmát. Az ügyfelek és a piacok megértése nem elég. A termékmarketingeseknek képesnek kell lenniük arra, hogy a termékjellemzőket kézzelfogható előnyökké alakítsák át, amelyek kielégítik az ügyfelek igényeit.
2. Képesség a kétértelműségben való boldogulásra: Ahogyan a termékmarketing munkája is szervezetenként eltérő lehet, úgy az Ön napi feladatai is változnak. A strukturálatlan környezetben való eligazodás képessége szükséges ahhoz, hogy megértse és az ügyfélélményt javító lehetőségekre összpontosítson. A termékmarketing-menedzsereknek meg kell határozniuk, hogy mely csapatoknak kell együttműködniük e cél elérése érdekében, gyakran a főnökeik irányítása nélkül.
3. Prioritási készségek: A legtöbb marketingeshez hasonlóan a termékmarketingesekre is gyakran több projekt és kezdeményezés hárul, amelyek között navigálniuk kell, és a vállalat igényei szerint kell rangsorolniuk. Akár egy termékbevezetés irányításával, akár ügyfélkutatással bízzák meg, tudnia kell, hogy mikor és hova kell összpontosítania erőfeszítéseit, és hogy ezek közül melyik a legidőérzékenyebb.
4. Stratégiai gondolkodási készségek: A stratégiai gondolkodás elengedhetetlen a termékmarketingesek számára. Mindig meg kell tudnod határozni, hogy a termékek jelenleg hol tartanak, hogyan teljesítenének ideális esetben, és hogyan juthatsz el az első helyzetből az utóbbiba. Tudnod kell logikusan gondolkodni és a marketingelméletet számos különböző problémára alkalmazni, beleértve a versenypozícionálást is. Az ilyen problémák megkövetelik, hogy a fogyasztók és a piac képviselőjeként lépjen fel a szervezet szélesebb csapatában.
5. Képesség a csapatban való együttműködésre: Mint említettük, projektmarketingesként a vállalaton belül sokféle személlyel fogsz együtt dolgozni. Ez azt jelenti, hogy ritkán fogják arra kérni, hogy egyedül dolgozzon egy problémán, és élveznie kell a csapatban való együttműködést. Még ha egy egyszerűnek tűnő pitch decket készítesz is a termék előnyeinek felvázolására, ezt nem tudod megtenni mások hozzájárulása nélkül. Együtt kell működnöd a végfelhasználókkal a vállalaton belül és kívül, valamint a döntéseket befolyásoló személyekkel és a főnököddel, hogy megtaláld a megfelelő megoldásokat az adott igényeknek megfelelően.
6. Határozott cselekvésre való képesség: Egy bizonyos ponton minden termékmarketingesnek döntéseket kell hoznia az üzenetküldéssel, a célzással vagy az értékesítési biztosítékokkal kapcsolatban. Ebben a szerepkörben nyugodtan vállalnia kell ezt a felelősséget és cselekednie kell - gyakran a feletteseitől kapott konkrét utasítások nélkül. A döntéshozatal magában foglalja a logikus gondolkodást, a kívánt eredmények meghatározását és a következtetések megvédését. A döntések tettekre váltása és a végeredmények vizualizálása kulcsfontosságú a vezetői szerep és a dolgok véghezvitele szempontjából. Egyes vállalatoknál a termékmarketingesek sokkal inkább stratégiai szerepet töltenek be, és felelősek a bevételekért, míg másoknál csak a pozicionálás, az üzenetküldés és az értékesítés elősegítése a feladatuk.
7. Kreativitás: A marketinghez hozzátartozik a kreativitás, és a termékmarketingesek sincsenek kizárva ebből a szükséges készségből. Bár nem kell feltétlenül rajzolni vagy tervezni tudnod (hasznos lehet), kreatívan kell megközelítened a közönséged elérését. Az emberek naponta több száz hirdetést és üzenetet kapnak, ezért meg kell határoznia, hogyan tudja kiemelni termékeit olyan üzenetekkel, amelyek valóban a fogyasztó problémájával (problémáival) foglalkoznak.
Termékmarketingesként képesnek kell lennie arra, hogy ezeket az üzeneteket megalkossa, és a csapatában dolgozó más munkatársakkal (például a tartalompiaci marketingesekkel) együttműködve a fogyasztókat a termék(ek)re irányítsa. Az Ön irányítása nélkül a csapata és a vállalata nem rendelkezik a szükséges iránymutatással ahhoz, hogy ezeket az üzeneteket hatékonyan közvetítse. Az Ön feladata, hogy áthidalja a szakadékot e kulcsfontosságú fogyasztói fájdalompontok és a csapatának más tagjaitól érkező márkaismertség-típusú marketing között. Ehhez pedig kreativitásra van szükséged.