, 2023/4/21
A vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) lehetővé teszi a kis és nagy vállalkozások számára, hogy pozitív változásokat érjenek el. Ez az, amikor a vállalatok úgy döntenek, hogy nem csak az eredményességük érdekében cselekszenek helyesen, hanem azért is, hogy az ügyfelek bizalmát növeljék. A fogyasztók úgy érzik, hogy ha egy társadalmilag felelős vállalat termékét vagy szolgáltatását veszik igénybe, akkor ezzel kiveszik a részüket a felelősségből.
Minél társadalmilag felelősségteljesebb a vállalat, annál inkább támogatják a közösség és a fogyasztók. A vállalati társadalmi felelősségvállalás segít elnyerni a vásárlók bizalmát azáltal, hogy olyan kérdésekkel törődik, mint a Föld napja, felhívja a figyelmet, és ösztönzi a társadalmi változásokat. Bár több ezer vállalat teszi a dolgát, a nagy globális vállalatok erőfeszítései messzemenő eredményekkel járnak, amelyek hatással lehetnek a globális problémákra, az éhezéstől és az egészségügytől kezdve a globális felmelegedésig és az éghajlatváltozásig.
Példák a vállalati társadalmi felelősségvállalásra a gyakorlatban
A vállalati társadalmi felelősségvállalásnak számos formája van. Még a legkisebb vállalat is hatással lehet a társadalmi változásokra egy egyszerű adományozással egy helyi élelmiszerbanknak. A CSR néhány leggyakoribb példája a következő:
A szénlábnyom csökkentése
A munkaügyi politikák javítása
Részvétel a tisztességes kereskedelemben
Sokszínűség, egyenlőség és befogadás
Jótékonysági globális adományozás
Közösségi és virtuális önkéntesség
A környezet javát szolgáló vállalati politikák
Társadalmi és környezettudatos befektetések
Az ezredfordulósok több vállalati társadalmi felelősségvállalást szeretnének látni
Az ezredfordulósok és a Z generáció számára a társadalmilag felelős vállalatok még fontosabbak. Úgy vélik, hogy a vállalatoknak be kell fektetniük a társadalom javításába, és olyan megoldásokat kell keresniük, amelyek segítik ezeket a javulásokat. A vállalatoknak meg kellene osztaniuk, hogyan próbálnak pozitív hatást gyakorolni a világra, hogy a nyilvánosság is láthassa pro-szociális kezdeményezéseiket.
Az erőfeszítések bemutatása kulcsfontosságú, ezért fontos megtanulni, hogyan kell marketingelni az ezredfordulósoknak, mert ezek az erőfeszítések befolyásolni fogják a fogyasztói döntéseiket. Az ezredfordulósok is szívesen vesznek részt olyan kezdeményezésekben, mint az önkéntes munka vagy az adományozás. Minél több vállalat kezdi észrevenni, hogy társadalmi és környezettudatos erőfeszítéseik milyen hatással vannak a fogyasztók megítélésére, annál nagyobb az esélye annak, hogy ők maguk is kezdeményezésekbe kezdenek.
Változó vállalati társadalmi felelősségvállalási trendek
Az ezredfordulósok és valójában minden generáció aktivizmusa is befolyásolni fogja a CSR változó trendjeit. Várható, hogy a #metoo mozgalomnak köszönhetően a vállalatok továbbra is nyilvánosan kiállnak a munkahelyi zaklatás és diszkrimináció ellen. A munkahelyi sokszínűség is tovább fog terjedni, hogy minden fajú, nemű, kultúrájú, fogyatékossággal élő és szexuális irányultságú embert felöleljen. A munkahelyi sokszínűség továbbra is bővülni fog, hogy minden fajú, nemű, kultúrájú, fogyatékossággal élő és szexuális irányultságú embert felöleljen.
Számos márka egyre hangosabban és nagy hatásfokkal mutatja ki támogatását a fontos társadalmi kérdések iránt a közösségi médiában. A vállalatok is meg fogják találni a saját hangjukat, hogy felszólaljanak a társadalmi igazságtalanságok és a környezetet negatívan befolyásoló politikai változások ellen. Még az adatvédelem védelmét szolgáló politikák is a folyamatosan változó környezetben a CSR-trendek részévé válhatnak, mivel egyre több adatvédelmi incidens fenyegeti a személyes adatokat.
2022 szeptemberében a Patagonia alapítója, Yvon Chouinard új mércét állított fel a környezetvédelmi vállalati vezetés terén azzal, hogy a vállalatot és annak jövőbeli nyereségét az éghajlatváltozás elleni küzdelemre ajánlotta fel. "Ha van reményünk arra, hogy 50 év múlva virágzó bolygónk - nemhogy virágzó üzletágunk - legyen, akkor mindannyiunknak meg kell tennünk, amit csak tudunk a rendelkezésünkre álló erőforrásokkal" - mondta Chouinard. "Ez egy újabb módja annak, hogy megtegyük a magunk részét."
Jól csináló márkák
1. Megújuló innováció: Johnson & Johnson
A Johnson & Johnson megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos lábnyomának térképe
Kiváló példa a CSR-re a frontvonalon a nagy gyógyszeripari úttörő Johnson & Johnson. Három évtizede összpontosítanak a bolygóra gyakorolt hatásuk csökkentésére. Kezdeményezéseik a szél erejének kihasználásától a biztonságos vízellátás biztosításáig terjednek a világ minden táján élő közösségek számára. Egy magántulajdonban lévő energiaszolgáltató megvásárlása a Texas Panhandle-ben lehetővé tette a vállalat számára, hogy csökkentse a környezetszennyezést, miközben megújuló, gazdaságos alternatívát biztosít az áramellátáshoz. A vállalat továbbra is keresi a megújuló energiaforrásokat, és célja, hogy 2025-re energiaszükségletének 100%-át megújuló forrásokból fedezze. Kiemelt kötelező olvasmány: Free Digital Marketing Skills Industry Outlook 2022 and Beyond (Ingyenes digitális marketing készségek iparági kilátások 2022 és azon túl)
2. Társadalmi kérdések: Google
A Google nemcsak környezetbarát kezdeményezései miatt élvez bizalmat, hanem szókimondó vezérigazgatója, Sundar Pichai miatt is. Kiáll a társadalmi kérdések ellen, beleértve Donald Trump elnök muszlimellenes megjegyzéseit is. A Google a Reputation Institute legmagasabb CSR 2018-as pontszámát is megszerezte, ami nagyrészt annak köszönhető, hogy adatközpontjaik 50%-kal kevesebb energiát használnak, mint mások a világon. Emellett több mint 1 milliárd dollárt fordítottak megújuló energiával kapcsolatos projektekre, és olyan szolgáltatásokon keresztül, mint a Gmail, lehetővé teszik más vállalkozások számára is, hogy csökkentsék környezeti hatásukat.
3. Fenntarthatóság: Coca-Cola
A Coca-Cola márkaként nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra. A legfontosabb területek az éghajlat, a csomagolás és a mezőgazdaság, valamint a vízgazdálkodás és a termékminőség. Üzenetük a "pazarlás nélküli világ", céljuk, hogy minden palackot összegyűjtsenek és újrahasznosítsanak, csomagolásukat 100%-ban újrahasznosíthatóvá tegyék, és a vízbiztonság biztosítása érdekében az italok előállításához felhasznált vizet visszaforgassák a környezetbe. Céljuk, hogy 2030-ra 25%-kal csökkentsék szénlábnyomukat.
2021-ben a Coca-Cola bemutatta a világon először 100%-ban növényi eredetű műanyagból készült italos palackját. "Célunk, hogy fenntartható megoldásokat dolgozzunk ki az egész iparág számára, Szeretnénk, ha más vállalatok is csatlakoznának hozzánk, és közösen lépnénk előre. Nem tekintjük a megújuló vagy az újrahasznosított tartalmat olyan területnek, ahol versenyelőnyre vágyunk" - mondta Dana Breed, a The Coca-Cola Company csomagolási és fenntarthatósági részlegének globális kutatás-fejlesztési igazgatója.
4. Szén-dioxid-semleges és méltányos fizetés: Ford Motor Company
A Fordnak hatalmas tervei vannak a CSR területén. Küldetésük, hogy "egy jobb világot építsenek, ahol mindenki szabadon mozoghat és megvalósíthatja álmait". A vállalat 22 milliárd dollárra növelte a villamosításba történő beruházásokat (az eredeti 11 milliárd dollárról), és céljuk, hogy járműveik 2050-re szén-dioxid-semlegesek legyenek. "Elkötelezettek vagyunk a szén-dioxid-semlegesség mellett" - jelentette ki Bob Holycross, a Ford alelnöke, fenntarthatósági, környezetvédelmi és biztonsági vezetője. "Ez a helyes dolog az ügyfeleink, a bolygó és a Ford számára.
A szén-dioxid-kibocsátásunk 95 százaléka ma a járműveinkből, a működésünkből és a beszállítóinkból származik, és mindhárom területet sürgősen és optimistán kezeljük"." Érdekes módon a vállalat a béregyenlőségre is összpontosít. Sokszínűségi, méltányossági és befogadási auditot végeznek, miközben bevezetik a globális bérarányt (beleértve a nemek szerinti béreket is), hogy minden alkalmazott számára egyenlő feltételeket teremtsenek.
5 & 6. Munkavállalói jogok: Netflix és Spotify
Szociális szempontból az olyan vállalatok, mint a Netflix és a Spotify juttatásokat kínálnak alkalmazottaik és családjaik támogatására. A Netflix 52 hét fizetett szülői szabadságot biztosít a vér szerinti és a nem vér szerinti szülőnek (amelybe az örökbefogadott gyermekek is beletartoznak). Ezt bármikor ki lehet venni, akár a gyermek első életévében, akár más, az igényeiknek megfelelő időpontban. Más nagy technológiai vállalatoknál ez az átlag 18 hét.
A Spotify hasonló programot kínál, bár rövidebb ideig, 24 hét fizetett szabadságot. A vállalat úgy véli, hogy a kezdeményezés elindítása a külső álláspályázatok megugrását eredményezte, ami azóta sem csillapodott. Ami a társadalmi ügyeket illeti, a Netflix és a Spotify a közösségi médiaplatformjaikat arra használják, hogy támogatásukat fejezzék ki olyan mozgalmak iránt, mint a Pride hónap, a környezeti fenntarthatóság és a Black Lives Matter. A Netflix példát mutat arra, hogyan lehet a hiánypótló és kisebbségi célközönséget megcélozni - és megszólítani - az okos közösségi médián keresztül.
7. Az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés: Pfizer
Katasztrófa esetén az egészségügyi ellátás terén nyújtott sürgősségi segítség kulcsfontosságú. A Pfizer ilyenkor háromirányú megközelítést alkalmaz: termékadományok, támogatások és hozzáférési megoldások. Olyan országoknak nyújtottak támogatásokat, mint Haiti a Matthew hurrikán után, vagy a globális menekültválság Európában és a Közel-Keleten. Ezt a pénzt a nem kormányzati szervezetekkel együttműködve nyújtják, hogy minél több emberhez eljusson.
A COVID-19 világjárvány idején a Pfizer a Global Medical Grants programján keresztül 5 millió dollárt biztosított a betegek felismerésének, diagnózisának, kezelésének és kezelésének javítására. Emellett klinikák, orvosi központok és kórházak számára is biztosítottak támogatásokat a COVID-19 betegek kezelésének és kimenetelének javítása érdekében. 2022-ben a Pfizert az Ethisphere a világ egyik legetikusabb vállalatának nevezte.
8. Jótékonysági adományok: Wells Fargo
A Wells Fargo évente bevételeinek akár 1,5%-át is jótékony célokra adományozza több mint 14 500 nonprofit szervezetnek filantrópián keresztül, például élelmiszerbankoknak és inkubátorházaknak (növénytudomány és megújuló energia), hogy felgyorsítsa az induló vállalkozások piacra jutását. A COVID-19 világjárványra reagálva a vállalat 6,25 millió dollárt adományozott a hazai és globális válaszlépések támogatására. Ebből 1 millió dollárt a CDC Alapítványnak, 250 000 dollárt a Nemzetközi Orvosi Testületnek 30 országban, és 5 millió dollárt a helyi szintű erőfeszítésekre a közösségi igények kielégítésére.
9. Grassroots kampányok: TOMS
A TOMS küldetése, hogy minden egyes eladott pár cipő után egy pár cipőt adományoz, és ennek köszönhetően már több mint 100 millió pár cipőt adományoztak a rászoruló gyermekeknek. A nyereséget a látássérültek megsegítésére fordították, receptköteles szemüvegek és orvosi kezelések biztosításával, "biztonságos" ivóvíz biztosításával és munkahelyteremtő vállalkozások építésével a fejlődő országokban. Mióta a vállalatot a nem kormányzati szervezetek kritikák alá vették, amiért függőséget teremtett az ingyenes cipőkből és összeomlasztotta a helyi cipőkészítő iparágakat, a TOMS átértékelte stratégiáját. Ahelyett, hogy az ingyenes cipőkre összpontosítana, a vállalat mostantól nyereségének egyharmadát alulról jövő kampányokra fordítja.
Ez magában foglalja a COVID-19 Adományozási Alapot és a faji igazságossági kampányokat, mint például a Black Lives Matter (Fekete életek számítanak). "Megtanultuk, hogy a cipők, a látás és a biztonságos víz adományozása több mint egy évtizeden keresztül elképesztő kezdet - a helyes kezdet - volt ahhoz, hogy érdemi változást hozzunk létre. De a döntés, hogy ehelyett hatástámogatásokat adunk, lehetővé teszi közösségünk számára, hogy még többet tegyen. Ahelyett, hogy cipőket adnánk, a nyereségünk 1⁄3-át adjuk. Más szóval, minden 3 dolláros bevételünk után 1 dollárt adunk, ami körülbelül annyi, amennyit egy vállalat adhat úgy, hogy közben a villany is égve maradjon." - TOMS Impact Report 2019-2020.
10. Klímasemleges: Bosch
A Bosch ambiciózus célokat tűzött ki maga elé a környezetvédelem terén: az ökológiai lábnyomát klímavédelmi intézkedésekkel, vízhasználattal és körforgásos gazdasággal kívánja csökkenteni. Úgy tűnik, ez az ambíció kifizetődött, és utat nyitott más globális vállalatok számára, mivel 400 telephelye már klímasemleges. A vállalat mostantól 2030-ig 15%-kal kívánja csökkenteni az upstream (vásárolt áruk és szolgáltatások) és downstream (termékhasználat) kibocsátást. "Miután elértük az 1. és 2. hatókörre vonatkozó kezdeti célkitűzéseinket, most a 3. hatókörbe tartozó kibocsátásokat is ugyanolyan szigorúan kezeljük - konkrét célokat és mérföldköveket tűzve ki az elkövetkező évekre." - Torsten Kallweit, az EHS és a fenntarthatóság vezetője.
11. Tiszta technológia: GE
Több mint egy évtized telt el azóta, hogy a General Electric elindította az Ecomaginationt, a megújuló üzleti stratégiáját, amelynek célja, hogy megduplázza a tiszta technológiát, és 20 milliárd dollár bevételt termeljen a zöld termékekből. A tavaly indított "Ecomagination Challenge" keretében a GE öt embert jutalmazott egyenként 100 000 dollárral, hogy fejlesszék ki innovációikat, például egy felfújható szélturbinát, egy intelligens vízmérőt, egy kiberbiztonsági hálózati infrastruktúrát, valamint egy rövidzárlat- és áramszünet-kezelő technológiát.
12. Munkahelyi sokszínűség és befogadás: Starbucks
A munkaerő-felvételt szem előtt tartva a Starbucks szerette volna diverzifikálni a munkaerőt, és lehetőséget biztosítani bizonyos kohorszok számára. Társadalmi felelősségvállalási törekvései részeként vállalta, hogy 2025-ig 25 000 amerikai katonai veteránt és házastársat vesz fel. A vállalat a tervezettnél hamarabb, hat évvel korábban elérte ezt a mérföldkövet, és jelenleg évente 5000 veteránt és katonai házastársat vesz fel.
A faji és társadalmi egyenlőség kezelése érdekében a Starbucks mentorprogramot jelentett be, amelynek célja a fekete, őslakos és színesbőrű emberek (BIPOC) összekapcsolása a felsővezetőkkel, valamint a partnerségekbe való befektetés. Az üzletlánc célja továbbá, hogy 2025-re a BIPOC-ok 30%-ban legyenek képviselve a vállalati pozíciókban és 40%-ban a kiskereskedelemben és a gyártásban.
13. Fenntarthatóság: New Belgium Brewing Company
Ez a sörfőző vállalat, amely részvénytulajdonosi terven keresztül teljes egészében az alkalmazottai tulajdonában van, a fenntarthatóságra összpontosít. Fort Collins-i, Colorado állambeli sörfőzdéje napelemekkel és szennyvízzel termeli az áramot, és célja, hogy 2030-ra minden sörét szén-dioxid-semlegesen állítsa elő. Emellett minden eladott hordóból 1 dollárt adományoz, hogy támogassa emberbaráti kezdeményezéseit, értékeit és céljait. A CSR igazgatója, Katie Wallace szerint: "A társadalmi és környezeti jólétet szorosan összefonódónak tekintjük".
14. Helyi közösségek: The Walt Disney Company
A Disney a 2020-as CSR-jelentésében kötelezettséget vállalt a szénlábnyomának csökkentésére, célul tűzte ki a nulla nettó üvegházhatású gázkibocsátást, a nulla hulladékot és a víztakarékosság iránti elkötelezettséget. Aktívan biztosítják a szigorú nemzetközi munkaügyi irányelveket, hogy megvédjék alkalmazottaik biztonságát és jogait. Emellett aktívan részt vesznek a közösségben, és erre ösztönzik alkalmazottaikat is. Amikor parkjaik a COVID-19 világjárvány miatt bezártak, a Disney a helyi közösségekre összpontosította CSR-erőfeszítéseit. A bezárt parkokból és gyártósorozatokból 27 millió dollárt biztosítottak élelmiszeradományokra és egyéni védőeszközökre, és arra ösztönözték a dolgozókat, hogy vegyenek részt virtuális önkéntes munkában.
15. Csomagolás: LEGO
A Lego a következő három évben 400 millió dollárt fektet be, és a fenntarthatóság területén tett erőfeszítéseinek felgyorsítására összpontosít. Modern szupermárkaként elsődleges céljuk, hogy 2025-ig minden csomagolást fenntarthatóvá téve fokozatosan megszüntessék a téglák egyszer használatos műanyag csomagolását. 2021-től a Forest Stewardship Counciltal együttműködve papírzacskókat fognak kipróbálni a dobozokban. Emellett olyan fenntarthatóbb termékekbe is beruháznak, amelyek nulla hulladékot termelnek és szén-dioxid-semlegesek.
A LEGO Csoport vezérigazgatója, Niels B Christiansen elmondta: "Nem téveszthetjük szem elől a jövő generációi előtt álló alapvető kihívásokat. Létfontosságú, hogy most sürgősen cselekedjünk a bolygó és a jövő generációk érdekében. Olyan vállalatként, amely a gyerekeket tekinti példaképének, inspirál bennünket az a több millió gyerek, akik sürgősebb fellépést követelnek az éghajlatváltozással kapcsolatban."
16. . Közösségi média és újságírás: The Washington Post
Az álhírek nyomán a hírügynökségek a TikTok-hoz hasonló közösségi médiahálózatokon lépnek fel, hogy új közönséget szólítsanak meg, és olyan témák körüli hamis információkkal foglalkozzanak, mint az amerikai választások és a koronavírus. A Washington Post az egyik példa arra, hogy egy hírmárka sikeresen használja a TikTokot. A szlogenjük: "Újság vagyunk", és a TikTok-profiljuknak már 1 millió követője van (és egyre nő). Céljuk? Új olvasók bevonzása és a bizalom kiépítése rövid formátumú videók és vírusos tartalmak segítségével.
Dave Jorgensen, a Post közösségi média guruja szerint a TikTok gyors térnyerése annak köszönhető, hogy a platform növelte a bizalmat a lap és a követői között. Szerinte a TikTok minden értelemben újságírás. "Nagyjából minden második TikTokban van valami hírrel kapcsolatos, és ezzel híreket szállítunk a felhasználóknak. Ez az újságírás - híreket szállítani, ahogyan csak tudsz, felelősségteljes módon"."